Didaktická podpora pro vyučující

Didaktická podpora pro vyučující

Katedra právních dovedností nabízí na fakultě didaktickou podporu všem vyučujícím. Jako vyučující s námi můžete konzultovat svůj plán hodiny, prodiskutovat nastavení celého kurzu, probrat vybrané didaktické téma nebo nás pozvat k sobě do hodiny. Setkání může proběhnout i on-line a může jít i jen o deset dvacet minut – podle toho, co budete potřebovat. V případě zájmu se na nás prosím obraťte pomocí tohoto kontaktního formuláře.

Každý semestr také chystáme nabídku seminářů věnovaných didaktickým tématům. Přehled nabídky na aktuální semestr najdete vždy na naší stránce na fakultním intranetu. Řada témat vzniká na základě podnětů od řady z vás, tak doufám, že budete s nabídkou spokojení.

Pokud jste v naší nabídce didaktické podpory či mezi vypsanými semináři nenašli téma, o které byste měli zájem, dejte nám prosím vědět a my se ho pokusíme doplnit.

Didaktická podpora studujícím v doktorském programu

Studujícím v doktorském programu nabízíme následující didaktickou podporu: 

  1. Předmět Základy didaktiky práva I, v rámci kterého získají základní vhled do didaktiky práva. Naučí se plánovat své hodiny, přemýšlet o cílech svého předmětu, vyzkouší si řadu různých výukových metod a aktivit. Budou mít prostor zformulovat své otázky (např. „Jak reagovat na dotaz, na který neznám odpověď?“, „Jak se liší seminář od přednášky?“, „Jak studující motivovat k tomu, aby dělali domácí úkoly?“).

    Na závěr kurzu každý obdrží zpětnou vazbu na svůj vlastní plán hodiny. Kurz je určen zejména studujícím prezenční formy, v případě zájmu a volné kapacity se do něj mohou zapsat i zájemci z kombinované formy. Je vyučován blokově (typicky 3 bloky po 5 hodinách + 
    1 navazující setkání) v zimním i letním semestru.

  2. Navazující kurz Základy didaktiky práva II, který studujícím nabízí možnost dále zlepšovat své učitelské dovednosti. Studující v tomto kurzu docházejí na pravidelné skupinové konzultace s vyučujícím předmětu (cca 1x za měsíc/dva) a pozvou k sobě do hodiny někoho z Katedry právních dovedností. Vedle toho si podle svých vlastních potřeb a cílů a po poradě s vyučujícím kurzu sestaví plán toho, jak budou v následujícím roce pracovat na svých didaktických dovednostech.

  3. Stát se vyučujícím povinného předmětu Úvod do studia práva pro studující 1. ročníku magisterského studia. Vyučující kurzu absolvují víkendový přípravný didaktický kurz. Samotná výuka pak probíhá v různých termínech v průběhu září a října, vždy blokově v rámci tří po sobě jdoucích dní. Vyučující tak získají nejen možnost absolvovat víkendové didaktické školení, které je na výuku předmětu připraví, ale i samotnou výuku (a to vždy ve dvojici s jiným vyučujícím), během které obdrží další didaktickou podporu a zpětnou vazbu. Didaktické postupy, které použijí v tomto kurzu, mohou poté přenést do svých kurzů na svých katedrách.

    Přihlašování a výběr vyučujících kurzu probíhá na jaře, přihlašovací formulář s dalšími podrobnostmi je rozesílán všem interním doktorandům. V případě jakýchkoliv dotazů kontaktujte garantku předmětu Hanu Schützovou.
     
  4. Individuální konzultaci či návštěvu v hodině. Ať už jste využili některou z výše uvedených nabídek, nebo ne, rádi se s vámi potkáme na individuální konzultaci. Můžete s námi zkonzultovat svůj plán hodiny, prodiskutovat nastavení celého kurzu, probrat vybrané didaktické téma nebo nás pozvat k sobě do hodiny (nebudeme do ní nijak zasahovat, jen ji tiše z poslední lavice pozorovat, abychom pak byli připraveni se s vámi o vaší hodině bavit – o čem konkrétně, to již záleží na vás). Setkání může proběhnout i on-line a může jít i jen o deset dvacet minut – podle toho, co budete potřebovat. V případě zájmu se na nás prosím obraťte pomocí tohoto kontaktního formuláře

  5. Skupinová navazující setkání. Jakkoli se to na první pohled nezdá, učitel si může – ač neustále obklopen lidmi – připadat na řadu věcí vlastně sám. Sám stojí před třídou, sám opravuje úkoly, sám rozhoduje o známkách. Nabízíme možnost tuto izolovanost překonávat a čas od času se potkat s podobně naladěnými lidmi a sdílet naši dobrou (ale i třeba nepovedenou) praxi a přemýšlet o tom, jak učit ještě o něco lépe. Tato setkání budou přirozeně navazovat na zapojení se do Základů didaktika práva a Úvodu do studia práva, účastnit se jich ale mohou i ti, kteří ani jedním z těchto kurzů neprošli. V případě zájmu se na nás prosím obraťte pomocí tohoto kontaktního formuláře.

Doporučené zdroje

K tématu didaktiky doporučujeme následující knihy. Všechny nám pomohly se posunout na své učitelské dráze:

  1. PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013, 562 s.
  2. BROWN, Peter C., Henry L. ROEDIGER, Mark A. MCDANIEL. Nauč se to!: jak se s pomocí vědy efektivněji učit a více si pamatovat. Brno: Jan Melvil Publishing, 2017, 280 s.
  3. DWECKOVÁ, Carol. Nastavení mysli. Nová psychologie úspěchu aneb naučte se využít svůj potenciál. Brno: Jan Melvil Publishing, 2017, 320 s.

Níže naleznete odkazy na metodiku distančního vzdělávání a přehled nástrojů pro distanční vzdělávání na naší fakultě, které vznikly za významného přispění členů Katedry právních dovedností. Naprostá většina metodiky je dobře použitelná i pro prezenční výuku a najdete v ní řadu tipů, které se nám ve výuce osvědčily. Věříme, že budou dobře sloužit i vám.

Katederní didaktici

Úkolem katederních didaktiků je především koordinovat didaktické potřeby vyučujících a doktorandů daného pracoviště. Dokáží svým kolegům pomoci s didaktickými aspekty výuky, ať už sami, nebo tím, že je odkáží na příslušné školení či literaturu. Shromažďují a sdílí dobrou praxi výuky svého oboru, pomáhají zapracovávat do katederní praxe moderní trendy výuky na univerzitě, včetně moderních technologií, inspirují se zkušenostmi z předních zahraničních i tuzemských univerzit i ostatních kateder fakulty. Ve své činnosti respektují odbornost a didaktické dovednosti vyučujících a specifika výuky na jednotlivých katedrách.

Co katederní didaktici dělají

  • Spolupráce a koordinace napříč fakultou. Katederní didaktici se pravidelně scházejí s kolegy z dalších pracovišť fakulty, aby sdíleli zkušenosti, aktuální informace a vzájemně se inspirovali. Cílem těchto setkání je také koordinovat a slaďovat přístupy k výuce napříč fakultou tak, aby byla výuka na fakultě provázaná a odrážela společné priority fakulty. Současně je úkolem didaktiků dbát na specifika a potřeby jednotlivých pracovišť.
  • Podpora sdílení dobré praxe a diskuzí o výuce na katedrách. Katederní didaktici iniciují a případně i moderují katederní diskuze o pedagogických otázkách týkajících se výuky a zkoušení. Vytvářejí prostor pro sdílení zkušeností a inspirace mezi kolegy, přináší inspirace z jiných kateder i univerzit. Zjišťují zájem členů katedry o konkrétní témata a na základě toho iniciují uspořádání školení či semináře.
  • Nabídka individuální podpory. Poskytují konzultace k plánování, přípravě a vedení výuky, výběru vhodných didaktických metod, na vyžádání uskuteční i návštěvu v hodinách a navazující zpětnou vazbu. Konzultace poskytují rovněž k metodám a způsobům zkoušení. Jsou cenným zdrojem informací především pro nové vyučující, kterým pomáhají s didaktickou adaptací na fakultě, odkazují je na vzorové kurzy v Moodlu či inspirativní kolegy a nabízejí možnost navštívit jejich výuku či učit s nimi v tandemu.
  • Pomoc s integrací moderních nástrojů a technologií do výuky. Pomáhají s volbou a zaváděním moderních didaktických nástrojů a technologií ve výuce, jako je nastavení kurzů a testování v systému Moodle, efektivní využití MS Teams pro online výuku, použití nástrojů AI nebo integrace aktivizačních aplikací (např. Mentimeter) do hodin. Tuto podporu buď nabízejí sami, nebo propojují vyučující s vhodnými odborníky, kteří se těmto oblastem věnují.

Seznam katederních didaktiků