Právnická fakulta uspořádala odborný seminář na téma „Profese dabingového herce a její (nejen) právní specifika“

foto

Právnická fakulta uspořádala odborný seminář na téma „Profese dabingového herce a její (nejen) právní specifika“

V pátek 13. prosince 2024 proběhl na půdě Právnické fakulty UK odborný seminář (kulatý stůl) věnovaný (nejen) právním specifikům výkonu profese dabingového herce. Odborný seminář uspořádala katedra správního práva a správní vědy. Na semináři se setkali odborníci z různých oblastí práva a taktéž dabingoví herci, režiséři, produkční a zástupci jiných profesí působící v mediální oblasti.

Odborný seminář zahájil děkan PF UK prof. Radim Boháč, který poděkoval všem přítomným za jejich účast a vyjádřil potěšení, že setkání tohoto typu může být realizováno právě na půdě naší fakulty. Ve svém úvodním slovu se dotkl i umělé inteligence, která je zejména v oblasti dabingu vysoce aktuálním tématem. Na úvodní slovo navázal proděkan PF UK pro doktorské studium a vedoucí katedry správního práva a správní vědy prof. Jakub Handrlica, který rovněž poděkoval všem přítomným za jejich účast, zvláště v termínu těsně před vánočními svátky, a poukázal na to, že jde již v pořadí o třetí odborné setkání tohoto typu. Uvedl, že závěry z těchto setkání se rovněž promítly do monografie Právo v dabingu, která vychází v nakladatelství C. H. Beck v pátek 20. prosince 2024 (https://www.beck.cz/pravo-v-dabingu).

Seminář byl rozdělen do dvou částí – teoretické a praktické (diskuzní). Před zahájením teoretické části předmětnou publikaci stručně představil dr. Martin Adamec z katedry správního práva a správní vědy. Poukázal na to, že jde o první odbornou publikaci tohoto typu, která komplexně zkoumá fenomén dabingu z hlediska různých právních odvětví. Dále zdůraznil, že by nemělo význam, pokud by o dabingu uvažovali výhradně teoretici, kteří se jeho výroby nikdy reálně nezúčastnili, proto monografie obsahuje i kapitoly profesionálů působících v praxi. Do monografie přispěli např. Bohdan Tůma, Filip Jančík, Ondřej Vetchý, Stanislava Jachnická, Jiří Krampol, Michal Holán a řada dalších.

V teoretické části vystoupili členové katedry správního práva a správní vědy. Zahájila ji dr. Veronika Svobodová a ve svém příspěvku se věnovala právnímu postavení dabingového herce. Nejprve představila různé právní režimy, zmínila jejich výhody i nevýhody, a dále se věnovala problematice podnikatelské činnosti, jelikož v této formě je v praxi výhradně vykonávána profese dabingového herce. Poukázala na faktické slabé postavení výkonných umělců a zmínila specifika oproti jiným podnikatelům, přestože z hlediska právní úpravy mají dabingoví herci stejné postavení jako kterýkoli jiný podnikatel.

Na tento příspěvek navázal dr. Martin Adamec, který se věnoval možnostem regulace specifik výkonu profese dabingového herce. Nejprve uvedl způsoby, kterými by o regulaci mohlo být uvažováno, přičemž vyloučil, že by většina této matérie mohla být upravena v právních předpisech, které již obsahují např. ochranu výkonných umělců, ale preferoval by úpravu zejména v interních předpisech či (etických) kodexech, které by mohly vydávat dabingová studia a na které by mohlo být odkazováno i ve smlouvách s výkonnými umělci (takto je to např. ve smlouvách s Českou televizí, které i v případě dabérů obsahují odkaz na ustanovení Kodexu České televize). Vyjmenoval konkrétní specifika, která by mohla být součástí interních předpisů, přičemž zdůraznil, že stěžejní je vést nejprve dialog mezi dabingovými herci a studii, jelikož tyto předpisy by musely být dobrovolným výsledkem takového dialogu, který by mohl vést k profesionalizaci výkonu uvažované profese.

Dále vystoupil Mgr. Daniel Burda, který se ve svém příspěvku nazvaném „Status umělce – zhmotněné naděje?“ věnoval aktuálnímu tématu. Představil nový institut a novou, resp. navrhovanou právní úpravu tzv. statusu umělce. Zmapoval poměrně dlouhou cestu, která k návrhu zákona vedla, a dále uvedl pozitiva a případné nedostatky navrhované úpravy a následně tyto závěry aplikoval ve vztahu k dabingovým hercům.

Poslední vystupující v teoretické části byla Mgr. Kamila Balounová. V příspěvku nazvaném „Jak se hodnotí hlas v Německu: odměňování dabérů pod lupou“ se věnovala možnostem odměňování dabingových herců v Německu, zejména pokud jde o obecné zásady, formu, průměrnou výši odměny, způsoby jejího výpočtu a ostatní související aspekty.

Navazující praktickou (diskuzní) část zahájil její moderátor Oldřich Hajlich, který nejprve poděkoval za možnost setkání na akademické půdě, a navázal s poznámkami a dotazy na předchozí příspěvky. Zejména uvedl, v čem se teorie a právní úprava liší od reálné praxe, zvláště pokud jde o postavení herců, obsah uzavíraných smluv, odměny, a dále se věnoval možnostem podpory dabingu a dabingových herců a řadě jiných témat.
Do odborné diskuze výrazně přispěli i další přítomní dabingoví herci, režiséři, produkční či ostatní profesionálové působící v mediální oblasti, například Václav Knop, Jiří Kvasnička, Zuzana Skalická, Leoš Lanči, Hana Igonda Ševčíková, Marko Igonda, Robin Pařík, Tereza Paulas Houžvicová, Tereza Martinková nebo Ondřej Kočí.

Odborný seminář se uskutečnil v rámci specifického vysokoškolského výzkumu UK č. 260622 „Technologický pokrok a společenské proměny jako výzvy pro zkoumání základních otázek práva“.